7 MAJA (wtorek)
8.00 – 9.30 (Aula)
ANUBUMIN 18′ 2017 Austria, Australia reżyseria: Zanny Begg, Oliver Ressler
Australijskie obozy dla uchodźców na Nauru – tropikalne piekło.
Uzależnione od międzynarodowej pomocy niewielkie wyspiarskie Nauru na Pacyfiku jest miejscem, w którym Australijczycy przetrzymują niechcianych gości. Film Resslera i Begg zawiera unikalne, zarejestrowane ukrytą kamerą nagrania z ośrodków, gdzie w nieludzkich warunkach przetrzymywani są azylanci. Zdjęciom towarzyszą wypowiedzi byłych pracowników – sygnalistów, opisujących tragiczną sytuację ludzi skazanych bezterminowo na pobyt w tropikalnym piekle.
Wykład: dr hab. Ewa Wysocka, prof. UŚ: „My” i „Oni”… Dlaczego tak trudno być razem?
8.00 – 9.30 (sala 111)
MŁODZI IDĄ DALEJ 87′ 2018 Kanada reżyseria: Slater Jewell – Kemker
Młodzi eko-aktywiści kontra światowi przywódcy.
Kiedy w wieku 15 lat Slater Jewell-Kemker rozpoczynała realizację tego dokumentu, z pewnością nie spodziewała się, że pracę nad nim skończy dopiero 10 lat później. Przez cały ten okres z kamerą w ręku i ogromną determinacją podróżowała po świecie, śledząc przebieg kolejnych szczytów klimatycznych ONZ oraz dokumentując życie młodych aktywistów, dla których zmiana klimatu to nie tylko historie z gazet, ale równie często przerażająca codzienność rodzinnych miast i wsi. Film Jewell-Kemker niezwykle dobitnie pokazuje, że wciąż możemy uratować naszą planetę, jednak niezbędne do tego są działania każdego i każdej z nas i odważne polityczne decyzje wykraczające poza partykularne interesy najbogatszych państw świata.
9.45 – 11.15 (Aula)
Wykład: prof. Katarzyna Krasoń: Śpiewać aby być. O dymorfizmie, alikwotach i fenomenie ludzkiej fonacji
ŚPIEWAĆ 52′ 2018 Polska, Rosja reżyseria: Olga Korotkaya
Śpiew gardłowy w republice Tuwy i jego genderowe konotacje.
Śpiew gardłowy zwany chöömej to fascynująca muzyczna tradycja syberyjskiej Republiki Tuwy. Jak bardzo fascynująca, najlepiej chyba dowodzi fakt, że kulturowo zarezerwowano ją dla mężczyzn. I wykluczenie kobiet zawarowano wierzeniami, według których praktykowanie przez nie chöömej prowadzi do bezpłodności. Główna bohaterka filmu, Czoduraa Tumat, jest mistrzynią i nauczycielką tuwińskiego śpiewu gardłowego. Ale uczy głównie chłopców. Jej parę uczennic ukrywa swoją pasję przed rodzinami i unika trudnej konfrontacji z potęgą tradycji. Czy chöömej da im siłę do walki o osobistą wolność?
11.30 – 13.30 (Aula)
Oficjalne otwarcie Festiwalu z udziałem: Rzecznika Praw Obywatelskich dr. Adama Bodnara (wykład: Mowa nienawiści – czym jest oraz dlaczego warto z nią walczyć?), Dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS Macieja Nowickiego (Wiceprezesa Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka), władz Uczelni oraz Wydziału.
13:30 – 15.00 (Aula)
PODZIEMIE NADZIEI 83′ 2018 Polska reżyseria: Jan Bluz
Medyczna marihuana w Polsce.
Choć fakty są jednoznaczne, leczenie marihuaną wciąż wzbudza w naszym kraju sporo emocji. Tytułowe podziemie nadziei to środowisko polskich zwolenników medycznej marihuany – od chorych i ich rodzin, poprzez lekarzy, którzy proponują swoim pacjentom taką terapię, aż po działaczy ruchów legalizacyjnych i tych, którzy lecznicze preparaty sprowadzają z zagranicy lub produkują na miejscu. Nielegalnie, bo marihuana jest wciąż w Polsce zakazana. Autor filmu porównuje sytuację w Polsce i w Hiszpanii, Słowenii oraz Izraelu. Dyskusje z ekspertami i lekarzami nie pozostawiają wątpliwości – na penalizacji marihuany korzystają tylko narkotykowi dealerzy.
15.15 – 16.45 (Aula)
Panel dyskusyjny: Bez hejtu – jak przeciwdziałać mowie nienawiści?; uczestnicy: mł. insp. Krzysztof Kazek, ks. Adam Palion, Sonia Styrkacz, moderatorka: dr Edyta Widawska
CZARNA OWCA 27’ 2018 Wielka Brytania reżyseria: Ed Perkins
Żeby przetrwać czarnoskóry chłopiec zaprzyjaźnia się ze swoimi nastoletnimi prześladowcami.
Kiedy w okolicy dochodzi do zabójstwa czarnoskórego chłopca, rodzina Walkerów wyprowadza się z Londynu szukając azylu na przedmieściach. Tyle, że przeprowadzka nie przynosi spodziewanych rezultatów. Nastoletni Cornelius w nowym miejscu zamieszkania również doświadcza przemocy – tym razem motywowanej rasowo. Żeby przerwać chłopiec postanawia zaprzyjaźnić się ze swoimi nastoletnimi prześladowcami. Chce stać się jednym z nich. „Czarna Owca” zaciera granice między dokumentem a fikcją i porusza uniwersalne problemy tożsamości, dojrzewania i nietolerancji. Film nominowany do Oskara.
17.00 – 18.30 (Aula)
PROCES. FEDERACJA ROSYJSKA KONTRA OLEG SENCOW 72′ 2017 Estonia, Polska, Czechy reżyseria: Askold Kurov
Sfingowany proces ukraińskiego reżysera i walka o jego uwolnienie.
Film Kurowa to kronika pokazowego procesu politycznego przed sądem w Rostowie nad Donem, a także świadectwo solidarności z oskarżonym i skazanym Olegiem Sencowem jego kolegów po fachu: Agnieszki Holland, Kena Loacha, Pedro Almodóvara i wielu innych. Oskarżony na podstawie sfabrykowanych dowodów, torturowany w śledztwie i skazany na 20 lat więzienia Sencow prowadził w zeszłym roku strajk głodowy, zwracając uwagę świata na los kilkudziesięciu mniej od niego znanych obywateli Ukrainy nielegalnie więzionych w Rosji. Stał się symbolem walki o uwolnienie więźniów politycznych na całym świecie, a Parlament Europejski uhonorował go tegoroczną Nagrodą Sacharowa.
8 MAJA (środa)
8.00 – 9.30 (Aula)
Wykład: dr Łukasz Michalski: „Przeklęcie ironiczna maszyna” czyli o pedagogice bomby
ATOMOWI ŻOŁNIERZE 22′ 2018 USA, Holandia reżyseria: Morgan Knibbe
Żołnierze – świadkowie amerykańskich prób nuklearnych z lat 50. przerywają milczenie.
Po pół wieku wymuszonego milczenia atomowi żołnierze składają swoje wstrząsające świadectwa. W filmie Morgana Knibbe ostatni żyjący świadkowie amerykańskich prób nuklearnych z lat. 50. opisują tamto doświadczenie, które na zawsze zmieniło ich życie.
9.45 – 11.15 (Aula)
DOBRA ZMIANA 77′ 2018 Polska reżyseria: Konrad Szołajski
Marta z Klubu Gazety Polskiej i Tita z KODu, czyli podzielona Polska czasów „dobrej zmiany”.
Marta kieruje Klubem Gazety Polskiej w Gliwicach i działa w Strzelcach Rzeczypospolitej. Tita jest działaczką KODu. Obie są patriotkami, ale patriotyzm ich nie łączy. Wręcz przeciwnie, działalność społeczna stawia je po dwóch stronach politycznej barykady. Konrad Szołajski nie ocenia swoich bohaterek, wnika w ich światy i próbuje je zrozumieć. Towarzyszy Marcie i Ticie w domu i gdy działają w swoich stowarzyszeniach, jest nawet na zamkniętych spotkaniach aktywistów. Tworzy przejmujący, dokumentalny obraz głęboko podzielonej Polski czasu „Dobrej zmiany”.
Pokaz organizowany w ramach projektu „WATCH DOCS Zrób to sam” Helsińskiej Inicjatywy dla Praw Człowieka.
9.45 – 11.15 (sala 111)
CZAS NA ILHAN 90′ 2018 USA reżyseria: Norah Shapiro
Odświeżające spojrzenie na amerykańską demokrację – kampania wyborcza młodej muzułmanki, Ilhan Omar.
8 listopada 2016 roku nie tylko Donald Trump wygrał wybory. Ihan Omar została wówczas pierwszą w historii USA muzułmanką somalijskiego pochodzenia wybraną do stanowego parlamentu. „Czas na Ilhan” to odświeżająco optymistyczne spojrzenie na amerykańską demokrację, w której masowo uczestniczyć mogą mieszkańcy „Małego Mogadiszu” w Minneapolis. I zagłosować ramię w ramię z rzeszą studentów na młodą matkę trojga dzieci, ciemnoskórą imigrantkę o postępowych poglądach. Ilhan musiała zmierzyć się nie tylko z weteranką lokalnej polityki, kandydującą po raz 43., ale i z Somalijczykiem, mogącym liczyć na bardziej konserwatywnych wyborców. Skąd bierze się taką energię i jak się robi tak skuteczną kampanię? Przyjdźcie zobaczyć.
Pokaz organizowany w ramach projektu „WATCH DOCS Zrób to sam” Helsińskiej Inicjatywy dla Praw Człowieka.
9.45 – 11.15 (sala 6)
PUNKT KRYTYCZNY. ENERGIA ODNOWA 83’ 2017 Polska reżyseria: Łukasz Bluszcz
Pierwszy polski pełnometrażowy dokument poświęcony zmianom klimatu porusza kwestie istotne dla świata z naszej lokalnej perspektywy.
Jakie wyzwania stoją przed regionem, w którym głównym źródłem energii od lat pozostaje węgiel? Jak skutecznie walczyć ze smogiem? Czy w ogóle można jeszcze ograniczyć wzrost temperatury do poziomu, który odsunie na dłużej widmo globalnego ekologicznego kataklizmu? O problemach, jakie powstrzymują rozwój odnawialnych źródeł energii i rozwiązaniach, które mogą powstrzymać katastrofę, mówią w filmie Łukasza Bluszcza eksperci i aktywiści z Polski i Niemiec.
11.30 – 13.00 (sala 203)
GRANICE PRACY 72′ 2017 Czechy reżyseria: Apolena Rychlíková
Ukryta kamera śledzi w pracy ludzi wykonujących najgorzej płatne zawody.
Dziennikarka Saša Uhlová postanowiła zbadać warunki panujące w najgorzej płatnych miejscach pracy. Pralnia, ubojnia drobiu, fabryka żyletek, supermarket i sortownia śmieci – tu pracuje się najczęściej siedem dni w tygodniu, niekiedy także po godzinach, bez przerw na posiłek. Uhlová w każdym z tych miejsc spędziła około miesiąca, filmując swoją pracę i całe otoczenie ukrytą kamerą. Rozmawiając z kolegami Uhlová odkrywa, że ubóstwo (okresowy bilet komunikacji publicznej to najczęściej nieosiągalny luksus) to tylko jeden z problemów, z jakimi muszą mierzyć się najgorzej opłacani pracownicy.
Podczas festiwalu odbędą się także:
– warsztaty dla studentów „Na tropie uprzedzeń. Warsztaty antydyskryminacyjne” prowadzące: Agata Wierny, Justyna Wrzalik (Urząd Miasta Częstochowy), 7 MAJA, sala 7, 8.00 – 9.30 (I grupa), 11.30 – 13.00 (II grupa), 13.30 – 15.00 (III grupa)
– koncert zespołu „Omayu”, 7 MAJA, godz. 19.00 – 20.00, MIEJSKI DOM KULTURY „KOSZUTKA”, ul. Grażyńskiego 47